Myšlenkový nácvik

Několik metod pro uchování informací v mysli

Aktivní nácvik
Pamatujete si, že informace může zůstat v pracovní paměti nejvíce třicet až čtyřicet sekund, pokud ji nepřehluší jiná. Pracovní paměť má rovněž svou kapacitu, a to přibližně sedm prvků. Jednou z možností, které pomáhají uchovat si prvky dostupné, je nácvik informací v mysli. Jednoduše si je v hlavě opakujte dokola a současně se pokuste informaci naplnit obsahem. To ulehčí její hluboké zapsání do paměti.

Rozvinutý nácvik
Pokud si potřebujete informaci v hlavě udržet déle a ne pouze do chvíle, než ji zapíšete, velmi užitečnou taktikou je opakovat si číslo (nebo záznam) ve stále delších intervalech. jmenuje se to rozvinutý nácvik. Začněte pětivteřinovým intervalem, potom deseti, pokračujte dvaceti a čtyřicetivteřinovým a tak dále. Znamená to, že si vybavujete informaci se stále větším paměťovým rozsahem.

Složený nácvik
Je další užitečnou organizační paměťovou strategií. Představte si, že vás požádali, abyste si zapamatovali seznam položek, které je třeba koupit, a to právě v okamžiku, kdy pospícháte na poslední chvíli dokončit nějaké předvánoční nákupy. V seznamu jsou: vánoční pohlednice, mandarinky, šál, pivo, balicí papír, víno, pera, rámeček na fotografie, ponožky, lepicí páska, zubní pasta, čokoláda, para ořechy.
Abyste si to lépe zapamotvali, pomůžete si tak, že položky přeskupíte a zopakujete následovně:
Papírnictví: pohlednice, pera, balicí papír, lepicí páska
Dárky: šála, rámeček, ponožky
Nápoje: pivo, víno
Potraviny: čokoláda, mandarinky, ořechy
Různé: zubní pasta.

Je účinné si položky označit nadpisem. Tento postup nazýváme složený nácvik. Riziko je v tom, že některé věci se občas nedají zařadit – v našem případě zubní pasta. Proto je vhodné přidat Různé. Ještě lepší je metoda, kdy si informace uspořádáte podle obchodů, které potřebujete navštívit.

Jo Iddon
Huw Williams
PAMĚŤ

Příspěvek byl publikován v rubrice MOZEK a jeho autorem je monalisa. Můžete si jeho odkaz uložit mezi své oblíbené záložky nebo ho sdílet s přáteli.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>